donderdag 19 april 2012

Sfeer op een brug.


De voordelen van een geweldige sfeer op het werk, deel 1:
Tijdens de middagpauze (we eten allemaal samen) moet je zeker geen lectuur meenemen. Ik laat me nog steeds vangen door met m'n boek richting tafel te sloffen, in de hoop een aantal pagina's te kunnen verslinden. Vergeet het. Tijdens het verorberen van de boterhammen worden er gesprekken gevoerd. En de onderwerpen die daar aan bod komen zijn niet gering. Op één middag is het mogelijk dat zowel de politieke situatie in België als de situatie van de gemiddelde neger besproken wordt. En seks, uiteraard. Wat zou een boterham met kaas zijn als er niet over seks gesproken kan worden?
Tijdens zo'n middagpauze viel het gesprek op televisie-series. Dankzij collega K. Of iemand 'The Bridge' gezien had? Of zoals het origineel heet: 'Bron|Broen'. Niemand, zo bleek. Behalve Nel, die enkel de eerste aflevering gezien had, maar het wel de moeite vond. Een klein verslag van de inhoud volgde, waarna de helft van de collega's al kwijlend verlangde naar het vervolg.


De voordelen van een geweldige sfeer op het werk, deel 2:
Collega's hebben die zo'n series dan blijken gekocht te hebben op DVD, en zich niet te beroerd voelen om die uit te lenen. Eerst aan Nel, zij had tenslotte de eerste aflevering al gezien. Toen die nog enthousiaster dan ze normaal is vertelde over de serie, was ik maar al te blij dat ik de DVD's in mijn handen kreeg.

Ik zit nu aan aflevering 3, en het is geniaal. Het verhaal an sich is een klassieker: er wordt een lijk gevonden, men zoekt de moordenaar. Het lichaam licht echter in het midden van de Øresundbrug, de verbinding tussen Zweden en Denemarken. Een samenwerking dringt zich op, maar blijkt niet makkelijk.
Wat echter het meest aanspreekt, zijn de acteerprestaties. En dan voornamelijk die Sofia Helin, die de rol van Saga op zich neemt. Ze speelt een rechercheur die weinig empathie vertoont, haar gevoelens niet tot uiting laat komen. Wat een geniale actrice, die de hele serie nog een trap hoger tilt dan ze al is.

Laat het een hint zijn. Dit moet u gezien hebben. (Nog voor de Britse remake er komt, waarbij het lijk gevonden wordt in de Eurotunnel. Want dan kan u tegen uw vrienden zeggen dat u het origineel zag. En mij bedanken, mits een gulle schenking.) Want dan kan ik op reis, naar Zweden of Denemarken.
En laat u betoveren door de muziek:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten